Logo
Contact
spacer
photo/thumb_366.jpg
auteur | Annemarie Geleijnse
photo/thumb_367.jpg
Meer over de voedingsindustrie in onze bundel die 16 oktober 2013 verschijnt
For sale: voedseljournalist
02-10-2013
Wie betaalt bepaalt. Een aanname die de voedingsindustrie gretig naar haar hand probeert te zetten. Met onderzoeksgelden proberen grote concerns een flinke vinger in de pap te krijgen bij de voedselwetenschappers in Wageningen, met astronomische reclamebudgetten wordt de consument verleid toch vooral maar te geloven dat een product lekker is, of nog beter: gezond!

Op de reiskosten naar Brussel wordt ook al niet beknibbeld, zolang lobbyisten daar maar weten te voorkomen dat Europa te veel roet strooit in het te zout, te vet en te veel–feest. En via PPS-constructies ploppen voedselgiganten op de meest onverwachte plekken op om de overheidsbudgetten aan te vullen. Zo bestaat het dat Mars en Coca Cola opduiken in een overheidsprogramma om overgewicht bij kinderen te bestrijden.

Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Te vertellen. Te beïnvloeden. Al dan niet direct.
Wetenschap, consument, politiek afgevinkt. Nu die lastige voedseljournalisten nog. Want als die maar blijven roepen dat niet klopt wat het voedingsconcern beweert, dan is dat toch een smetje aan de verder rimpelloze hemel.

En zo vinden we deze week een bijzonder verzoek in de mailbox. Een uitnodiging van een ons onbekend bureau. Of wij, kritische journalisten van De Laatste Paling, 10 oktober naar een expert meeting komen, samen met ‘zes of zeven collega’s die ook opiniërend zijn als het gaat om voeding’. Wat daar precies van ons verwacht wordt, lezen we pas verderop. Het bureau komt eerst ter zake. Er staat een lichte maaltijd voor ons klaar en ‘als blijk van waardering voor uw input, tijd en energie, ontvangt u naast de reiskosten een vergoeding van €200,-.’
Zo, zo. Boter bij de vis. Wat we voor die centen moeten doen, lezen we daarna: twee uur lang onze ideeën delen ‘over trends in gezonde voeding in de nabije toekomst; over uitdagingen ten aanzien van eetgedrag in het algemeen, over voeding met restricties en over verrijkte voedingsmiddelen.’ Poeh hé, da’s een mond vol. En met wie delen we onze visie dan wel, buiten die zes of zeven collega’s? Dat blijft in nevelen gehuld. Het bureau meldt de bijeenkomst te organiseren op verzoek van ‘een voedingsmiddelenbedrijf’.

Curieus. Wie zou daar achter zitten? Campina? Unilever? Een wilde gok, dus we beginnen waar een journalist gemakzuchtig meestal begint: google. In het portfolio van het organiserende bureau vinden we inderdaad de twee gegokte concerns, maar ook veel andere zuivelclubs: Nutricia, de Nederlandse Zuivel organisatie en het FrieslandCampina Instituut voor zuivel en gezondheid.  De voedingskundige van het organiserende ‘advies- en realisatiebureau’ die de bijeenkomst  gaat leiden begon haar loopbaan als nutritionist bij Campina.
Tot zover de speculatie. We proberen een andere effectief journalistiek middel: we vragen het. ‘Om welke voedingsmiddelenfabrikant gaat het?’ Het antwoord rolt al snel de mailbox in: ‘Het voedingsmiddelenbedrijf heeft ons gevraagd voorafgaand aan de bijeenkomst niet te zeggen wie ze zijn om ervoor te zorgen dat jullie met een open blik de expert meeting in stappen. Het is in ieder geval een gerenommeerd bedrijf.’
We worden kortom tegen een uurtarief van honderd euro ingehuurd door een gerenommeerd maar mysterieus bedrijf. Voor een journalist geen beroerd uurtarief, voor een adviseur toch wat magertjes.

Is ook de voedseljournalist te koop? Als we de uitnodiging moeten geloven, wel: ‘De ervaring leert dat er altijd zeer boeiende gesprekken ontstaan, waar alle deelnemers van smullen’ .

Wij laten dit smulpartijtje aan ons voorbij gaan. Smakelijke verhalen vinden we toch wel.

P.S. Iemand misschien tweehonderd euro over voor dit blog? Het is te koop!
line
REACTIES (3)
deel
DEEL
line
reacties
KEES, 05-01-2014
Een orginisatie die de consument probeert te misleiden is HET VINKJE van ikkiesbewust. HET VINKJE wordt betaald door Unilver, Albertheijn en Friesland Campina. De slager die dus zijn eigen vlees keurt, want HET VINKJE staat op alle magere producten van die drie. Nu heb ik ondekt dat HET VINKJE ook gewoon op POOLSE KAAS staat, die in Nederland verpakt wordt. De kaas krijgt hierdoor een NL-logo. De combinatie van de OER HOLLANDSE mekrnaam, en NL logo en het Nederklandse VINKJE doen je geloven dat het een Nederlands product is. Dit is waarschijnlijk de top van de ijsberg want ik denk dat er heel veel kiloknallers uit Polen komen (huismerk of vaak geen merk ) Google zelf en zie dat het geen onzin is: Google omzet+kaas+Polen+2013+2014
Liesbeth Oerlemans, 11-11-2013
Ha ha die P.S. :-)
Annemarie Geleijnse, 11-11-2013
Geen 200 euro over? Ons boek kopen kan ook. Voor maar 17,50 euro heb je een bundel vol Sterke verhalen over ons eten! ;-)