Logo
Contact
spacer
photo/thumb_195.jpg
auteur | Annemarie Geleijnse
photo/thumb_197.jpg
Een 'duur'zaam imago via de fietskrat, verkrijgbaar met volle spaarkaart
Biologisch eten: hippe armoe troef
10-06-2011
Duurzame landbouwproducten; elitair of armoe troef? Het is maar hoe je het bekijkt. En van waaruit. Winkelwagen of akker, dat maakt nogal verschil.

Op de grachtengordel van Amsterdam is het Marqt-fietskratje een veel gesignaleerde gadget. Boodschap; wij eten duurzaam en bewust. Echt voedsel. Maar wie daar net als ik graag aan meedoet, weet ook dat er een prijskaartje aan die keuze hangt. Wie op zijn Marqt-picknickkleedje een knapperig broodje, kaasplankje en bakje zeewiersalade uitspreidt, verspreidt ook de boodschap: ik kan het betalen. Eén blik op het logo op zo’n dekentje volstaat om te weten dat daar een prijzig maaltje ligt.
En dat voelt af en toe wel een beetje decadent of ronduit elitair. Leuk om mee te pronken bij je net zo O Zo Bewuste vrienden, maar ongemakkelijk makend als de werkster per ongeluk een blik op het kassabonnetje werpt.

Hip
Er is iets raars met dat imago van de biologische consument. Biologisch, diervriendelijk; het is een ethische keuze. Je bent bereid meer te betalen omdat eerlijk voedsel dat waard is. Met de opkomst van nieuwe hippe merken en concepten wordt biologisch eten daarbij ook meer en meer een manier om je identiteit uit te drukken. Maar dan voor een totaal tegenovergestelde groep dan de stereotype vroegere natuurwinkelbezoeker.
Niet langer vult alleen de zelfgebreide trui een groentezak met onbespoten pastinaak en rabarber. Ook het King Louie-jurkje trekt nu een blik soep van De Kleinste Soepwinkel en een bak champagne-rabarberijs van Frozen Dutch uit het rek.

Mali
Je zou in die biologische het-mag-wat-kosten-als-het-maar-verantwoord-is-hype haast vergeten dat ook de gewone supermarkten diep in de provincie van zich laten horen als het om biologisch gaat. Zo kun je gewoon bij de Aldi of Lidl terecht voor biologische sesamolie uit Mali. En volgend jaar liggen daar ook biologische pinda’s. In het blad Internationale Samenwerking las ik hoe de Nederlandse ondernemer Kees-Jan van Til de export van zijn biologische landbouwbedrijf in Mali komend jaar denkt te verdubbelen. Met dank aan onze toenemende vraag naar biologische producten. Waaraan hij een gouden opmerking toevoegt: ‘Bijna alle landbouwproducten hier zijn automatisch biologisch, omdat boeren vaak geen geld hebben om pesticiden of kunstmest te kopen.’
Wat een paradox; biologisch verbouwd bij gebrek aan middelen, biologisch ingeslagen vanwege een overschot daaraan.
line
REACTIES (1)
deel
DEEL
line
reacties
Marleen, 13-06-2011
Inderdaad duurzaam is DUURzaam. Mooi blog.