Logo
Contact
spacer
photo/thumb_125.jpg
photo/thumb_127.jpg
Voedingsbedrijven tegen obesitas
04-11-2010
Voedingsbedrijven FrieslandCampina, Nutricia en Unilever gaan samen met cateraar Albron en supermarktketen Albert Heijn binnen het samenwerkingsverband Jogg (Jongeren op gezond gewicht) met gemeenten de strijd aan tegen obesitas. Harde afspraken over het gezonder maken van de eigen producten zijn niet gemaakt.

De bedrijven leveren financiële ondersteuning aan de projecten die het overgewicht onder jongeren moeten verlagen. Maar juist het grote aanbod van ongezond voedsel in de supermarkten en schoolkantines is een van de boosdoeners als het gaat om obesitas onder jongeren. Spreekt het Jogg daar de bedrijven ook op aan? ‘Een lastige vraag’, vindt Monica Remmelink van het Jogg. ‘Er zijn geen keiharde afspraken gemaakt over bijvoorbeeld het verlagen van een vetpercentage in een bepaald product. Maar het spreekt voor zichzelf dat het Jogg alleen in zee gaat met bedrijven die hun verantwoordelijkheid op dit vlak nemen en aankunnen.’In Nederland heeft gemiddeld 1 op de 7 jongens en 1 op de 6 meisjes overgewicht. In grote steden ligt dit percentage nog veel hoger, in sommige wijken is zelfs 1 op de 3 kinderen te dik. De maatschappelijke kosten van overgewicht en obesitas bedragen circa 3,2 miljard euro per jaar.
In Franse steden leidde een soortgelijk programma dat startte begin jaren negentig tot bijna een halvering van het aantal jongeren met overgewicht. In Nederland behaalde het Jogg ook al de eerste successen. Zo daalde in de deelnemende wijk Utrecht Overvecht het aantal kinderen met overgewicht met 7 procent. Paul Rosenmöller, voorzitter van het Convenant Gezond Gewicht, is ambassadeur van Jogg.

(Annemarie Geleijnse)
spacer