Logo
Contact
spacer
Commotie rond Tom
De eerste documentaire van Anneloek Sollart over de toen 10-jarige Tom zorgde voor heftige reacties. Ze volgde de jongen die van zijn moeder alleen maar rauw voedsel mag eten. ‘Heb je ooit frietjes gegeten? Pizza? Tosti’s?’, vraagt een vriendje. Het antwoord is telkens ontkennend. Rauw is een mooi en droog verslag van een extreme visie op voedsel. Op het IDFA ging dit najaar het vervolg in premiere: Rauwer. Hulpverleners en overheidsinstanties rond het gezin vertellen over de dilemma’s. Wat gebeurt er als Toms moeder de grens op blijft zoeken? Grijpen ze in? En blijft de puberende Tom zijn moeder gehoorzamen? De
NCRV zendt de docu uit op 17 december.
Eten als een oermens
22-11-2012
(Kassa Magazine) Goji bessen zouden kanker voorkomen, niets is gezonder dan rauw voedsel en eieren kun je niet genoeg eten. Maar wat vandaag gezond heet, is morgen vaak alweer achterhaald. Het mes in vier voedseltrends.


Raw food: koken verboden
De raw food-hype waaide over uit Hollywood, met als beroemdste ambassadeur de actrice Demi Moore. Het sterke, gezonde en vooral slanke lichaam van een van Charlie's Angels zette raw food midden in de schijnwerpers. Haar geheim? De mooie Demi eet, net als andere raw fooders, alleen ongekookt en plantaardig voedsel. Ongekookt omdat bij verhitting enzymen die nodig zijn voor de vertering, verloren gaan. Ons lichaam maakt beperkt zelf voedselenzymen aan. Ongekookt voedsel is dus gezonder, zeggen de raw fooders. Ze zeggen dat ze er energieker van worden en verlost zijn van allerlei kwalen.
Voor hen dus geen smeuïge lasagne of dampende stamppot met spekjes. Wel zeewier, zaden, kiemen, noten, fruit en bladgroente. Als aperitief een glaasje tarwegrassap, rijk aan het onmisbare B12 en ook: rauwe chocola. Ja, dat bestaat!
Je valt vanzelf af met dit dieet, maar voor de strikte raw fooders is het vooral een levensstijl.
Het Voedingscentrum raadt het Raw food dieet af omdat er kans is op tekorten aan ijzer, vitamine B2, B12 en calcium.
Een ander, niet onbelangrijk, nadeel voor de Bourgondiërs onder ons: in het leven van alledag is het niet makkelijk gekookt voedsel te vermijden. Een afhaalmaaltijd, eten bij vrienden of in een restaurant kan uitlopen op een ingewikkelde exercitie. De raw food-restaurants in Nederland zijn op de vingers van een hand te tellen.

Paleodieet: eten zoals de oermens
Eten zoals de oermens meer dan honderdduizend jaar geleden ook deed; dat is kort door de bocht het idee achter het paleodieet. Alles wat in het wild te vinden en te bejagen is dus: vlees, vet, groente, zaden, noten en fruit. Geen graan, bonen, zuivel en suiker. Wie eet zoals zijn voorvaderen krijgt veel minder koolhydraten en linolzuur binnen. Wel veel meer eiwitten en vet. Gezond en goed voor de lijn, zeggen de paleo-eters.
De fanatiekelingen gaan verder dan het dieet alleen. Zij kiezen bewust voor biologische producten, eten alleen vlees van beesten die niet met granen gevoed zijn en volgen de voorvaderen ook in leefwijze. Op blote voeten lopen bijvoorbeeld en in een pikdonkere kamer slapen.
De paleo-beweging begon in de Verenigde Staten en is nu hip in New York. In Nederland wint eten als een oermens ook aan populariteit. Aanhangers hebben een stichting opgericht die paleo-fitness organiseert en een opleiding aanbiedt over het 'Paleo Principe'.
Intussen zijn de wetenschappers het, zoals wel vaker, niet eens over nut en noodzaak van oervoedsel. De Groningse hoogleraar Frits Muskiet doet er veel onderzoek naar en is ervan overtuigd dat onze genen (nog) niet zijn aangepast aan het voedsel dat we nu eten. Zo ontstaan welvaartsziekten zoals kanker en diabetes. Onzin, zegt emeritus hoogleraar voedingsleer Martijn Katan. We worden niet ziek door het eten van boterhammen en yoghurt, maar door roken, drinken en vetzucht. Je zult de paleo-adept dus niet met de rawfooder zien proosten met een glaasje tarwegrassap.

Super food: super good?
Het begon met de bosbes, goed tegen kanker. Toen kwam de granaatappel, gevolgd door tomaten, broccoli, peulvruchten, groene thee en nog veel meer producten onder de noemer super food. Wat is er 'super' aan? Er zitten veel vitamines en mineralen en andere nuttige voedingsstoffen in. Goed tegen ontstekingen, voor gezonde vaten, als cholesterolverlager... De claims zijn niet bij te houden.
Maar super food is vooral een bedenksel uit de voedselindustrie. De dure sapjes van exotische vruchten staan rijen dik in de schappen. Het oude vertrouwde pak jus d'orange lijkt er opeens maar gewoontjes bij te staan. Superfood winkels op internet grossieren in goji bessen, inca bessen, notenboters, en bijenpollen. Het een nog 'gezonder' dan het ander. Kassa! Voedselwetenschappers kunnen geen bewijs vinden voor de bijzondere kwaliteiten van super food. Bananen, aardappelen en ananas zijn ook rijk aan voedingsstoffen en worden bijna nooit super food genoemd, zo luidt de tegenwerping uit wetenschappelijke hoek. De bewering dat chocola met minstens 70 procent cacao super gezond is, is evenmin hard te maken. Dat is dan wel weer jammer.

Eiwitdieet: lekker veel vlees
Geen brood, pasta en aardappelen eten als je wilt afvallen, wel veel vlees en vis. Een eiwitrijk dieet kent veel varianten. In Nederland werd de Hengelose internist Frank van Berkum er beroemd mee. Het dr. Frank- dieet borduurde voort op de ideeën van de inmiddels overleden dr. Atkins. Voor de nieuwste hype zorgt Pierre Dukan, een in voedsel gespecialiseerde neuroloog in Frankrijk. Zijn succes bereikte ook het Britse koninklijk huis, als je de Britse roddelbladen mag geloven tenminste. Kate Middleton, de vrouw van prins William, zou alleen dankzij het Dukan-dieet in haar adembenemende bruidsjurk hebben gepast.
Het succes van een eiwitdieet is te verklaren vanuit het idee dat je lichaam veel meer moeite moet doen om eiwitten te verteren, in tegenstelling tot de makkelijk opneembare koolhydraten. Ga maar na: een stuk vlees ligt zwaarder op de maag dan een aardappel. De spijsvertering kost dus meer calorieën. Bovendien geeft een eiwitrijke maaltijd sneller een gevuld gevoel.
Gezond of ongezond? Het Voedingscentrum is geen voorstander van diëten waarin een vak van de Schijf van Vijf is weggelaten, dus plaatst ook vraagtekens bij eiwitdiëten.

Rineke van Houten
spacer