Logo
Contact
spacer
Dubbeldiepe ribbels
09-01-2014
Elke ochtend fietsen we langs het bushokje met de manshoge reclame van de nieuwste chips van Lays: “Met dubbeldiepe ribbels voor een verrassende bite”. Het plaatje ziet er elke ochtend aantrekkelijker uit. Het is een kwestie van tijd dat we zo’n zak Deep Ridged Lays achteloos in onze winkelkar gooien. Niet omdat we de oude chips zat zijn. Maar omdat Lays ons hersenspoelt met de dubbeldiepe opvolger.

Op dit punt had emeritus hoogleraar Martijn Katan het mis in zijn opinie van 8 januari in NRC Handelsblad. ‘Ondernemers verkopen ongezonde producten omdat hun klanten erom vragen’, schreef hij. Dat is te kort door de bocht. Zeker voor voedselbedrijven geldt niet dat wij vragen en zij draaien. Voedsel werkt als geen ander consumentenproduct op al onze zintuigen. Dat moet de natte droom zijn voor marketeers, die ons met uitgekiende verpakkingen en verleidelijke slogans op alle fronten verleiden meer van hetzelfde te kopen. Of ook eens dat andere product te proberen. Omdat het nog beter ruikt, smaakt, voelt. Niks gaat zo over emotie als eten en dat maakt ons als consumenten kwetsbaar.

Zeker ligt er een taak bij de overheid, zoals Katan stelt. Maar de mogelijkheden zijn beperkt. Waar ligt de grens? Moet je ook paal en perk stellen aan snackbars? Moeten snoeprepen op de bon? En wat te zeggen van multinationals als Nestlé en Coca-Cola die het overheidsprogramma Jongeren Op Gezond Gewicht medefinancieren?
Veel meer zou de overheid voorlichting aan consumenten moeten stimuleren. Tijdens een serie lezingen over ons boek De laatste paling – sterke verhalen over ons eten, waren de voorbeelden over wat we ‘marketingnep’ noemden de grootste eye openers voor ons publiek. Een succesnummer was altijd weer de ‘cola-test’: welke cola is gezonder, vroegen we de zaal. De AH-light met ‘vinkje’ of de Coca-Cola light zonder ‘vinkje’? De verwarring was telkens compleet.
Gelijk Katan zeiden wij er telkens bij: Dat er ongezonde producten bestaan en gekocht worden kunnen we levensmiddelenbedrijven niet aanrekenen. Sterker nog: als Campina niet genoeg toetjes verkoopt, verliezen vele Nederlanders hun baan. Ook fabrikanten van soms ongezonde producten leveren een bijdrage aan de economie en daarmee aan de welvaart waar we allemaal zo van houden. Dus laten we niet hypocriet doen.
We zouden wel veel meer moeten weten over ons eten. Hoe het gemaakt wordt, hoe het aan de man wordt gebracht, wat de belangen zijn. En dan kunnen we zelf kiezen. Voor gezond of ongezond. Voor gewone chips of dubbeldiepe Lays.
Rineke van Houten
line
REACTIES (0)
deel
DEEL
line