Logo
Contact
spacer
photo/thumb_269.jpg
De Groene Garde          Over (h)eerlijk eten
Aarnoudse, L., Vereijken, E., Wentink, A. Keff & Dessing Publishing in samenwerking met Uitgeverij Prometheus
ISBN: 978 90446 2028 3 NUR: 440
Gebonden, 240 pagina’s
Winkelprijs: € 24,95
De initiatiefnemers
Initiatiefnemers Anouk Wentink, Ellen Vereijken en Leontien Aarnoudse kennen elkaar van de CSR chicks, een duurzaam vrouwennetwerk in Nederland en raakten geinspireerd tijdens een brainstorm over duurzaam consumeren.
Het boek wordt uitgegeven door presentatricee en Max Havelaar-ambassadeur Floortje Dessing, via Keff & Dessing Publishing, samen met Uitgeverij Prometheus.
De boekpresentatie vond plaats op 8 maart, internationale vrouwendag.
(H)eerlijk eten zonder überwaarheid
02-03-2012
Boeken te over die diep ingaan op voedsel en de dilemma’s die het doen van boodschappen met zich meebrengt. Maar niet iedereen leest Jonathan Safran Foer, Michael Pollan, Carolyn Steel of om dichter bij huis te blijven Mac van Dinther. Hoe bereik je het grote publiek als het gaat om eerlijk eten? De groene garde – over (h)eerlijk eten gooit hoge ogen.

De Groene Garde is meer dan een kookboek alleen. Het bevat interviews met duurzame pioniers als de Vegetarische Slager, de dakboerin en de hippe vegavoorvechster Lisette Kreischer en Tuinboonjemee. En achtergrondverhalen over labels en keurmerken, goede en foute vis of voedselverspilling. Dan zijn er nog tips (ook het groen van de prei is eetbaar) en natuurlijk recepten, honderd om precies te zijn.

Dilemma
Aardig is de overweging in de inleiding: Je weet nooit honderd procent zeker of je het goed doet. Vermijd je het ene probleem, dan sta je weer voor een ander dilemma. Kies je biologische wijn dan sluit je kleine lokale wijnboeren uit die geen keurmerk dragen vanwege het veeleisende, dure certificeringssysteem. Stappen we massaal over op lokale groenten (minder Co2-voetafdruk) dan stort de markt voor boeren in ontwikkelingslanden in. De keuze is niet makkelijk, noch voor de lezer, noch voor de initiatiefnemers van dit kookboek.
Met open vizier gaan de auteurs te rade bij producenten en voedselpioniers. Zonder dat dit tot een waterdicht advies komt over duurzaam koken. ‘Er is geen überwaarheid. Maar hoe meer je weet, hoe beter je kunt kiezen.’
De missie van de initiatiefnemers: `Laten zien het anders kan en dat we zonder vieze bijsmaak kunnen blijven genieten van overheerlijk eten.’ Slagen ze daarin?

Impact
Het enthousiasme spat in ieder geval van de pagina’s af. De drie initiatiefnemers kregen koks, receptenmakers, beroepsfotografen, voedselstylisten, vormgevers, redacteurs, en tekstschrijvers zover om vanuit goodwill mee te werken.
De Groene Garde leest daardoor als een uit de kluiten gewassen, glossy tijdschrift. Aardig om in te bladeren, maar niet altijd even diepgaand. Het mist de samenhangende stijl en duidelijke boodschap die bijvoorbeeld Mac van Dinther in Ons Eten weet te leggen.
De kracht van de tijdschriftformule zit hem in het potentiële bereik. De Groene Garde oogt als een ideaal cadeauboek. Het zal me niets verbazen dat ook mensen die wel van lekker eten houden maar zich nooit afvragen waar dit vandaan komt, dit boek oppakken. En zo, en passant, toch wat te weten komen over bijvoorbeeld de impact van de vleesindustrie op mens, dier en milieu. Dat zou de grootste kracht zijn van deze dikke bundel verhalen, interviews en recepten.

(Annemarie Geleijnse)
spacer