Logo
Contact
spacer
photo/thumb_146.jpg
photo/thumb_148.jpg
Het geheim van genot
- nieuwe inzichten in waarom en hoe we genieten.
Paul Bloom, Maven Publishing, ISBN 9789490574116, €20,-
DOM GENOT?
09-02-2011
Is het dom om te vinden dat Perrier lekkerder smaakt dan ander water? Nee hoor, vindt hoogleraar psychologie Paul Bloom. In zijn vlot geschreven zoektocht naar de geheimen van genot vertelt hij de anekdote van de Perrier-directeur die in een blinde test zijn eigen water niet herkende. Niet vreemd, vindt Bloom: Perrier smaakt alleen lekkerder als je weet dat het water dat je drinkt Perrier is.

We genieten van iets, juist vanwege onze gedachten over wat de aard ervan is. Dat geldt voor intellectueel genot zoals de waardering voor schilderijen maar ook voor ‘simpeler’ genot; de bevrediging van honger en lust. Of het gaat om een mooi schilderij, de kinderslofjes van je eigen kind, muziek, seks of een bord lekker eten: we zijn geboren 'essentialisten'. 
Het essentialisme is een stroming in de filosofie die ervanuit gaat dat dingen (en mensen of dieren) een essentie bevatten: iets wezenlijks, wat maakt dat het is wat het is. Het gaat ons niet om het ding op zich, maar we zijn gefocused op de essentie daarvan. Kinderen vinden melk lekkerder als die uit een tas van McDonalds komt en wijnproevers waarderen wijn van 90 dollar een stuk beter dan dezelfde wijn voor 9 dollar. Het genieten gaat dieper dan de melk of wijn, het hangt vooral samen met wat wij als de essentie ervan ervaren. Met aansprekende verhalen, wetenschappelijke studies en anekdotes laat Bloom zien hoe dit essentialisme ons genotsgevoel beïnvloedt.

Sterk is dat hij oog houdt voor andere verklaringen. Zoals: het drinken van Perrier heeft ook een signaalfunctie. Je laat een ander en jezelf zien dat je het waard bent duur water te drinken. Daarbij; uniek voor de mens is dat we plezier kunnen beleven aan pijn. De mens is het enige dier dat van tabascosaus houdt.

‘Het geheim van genot’ geeft een boeiende nieuwe kijk op onze verlangens, smaken en fascinaties. Van streekvoedsel of de roep om authenticiteit rept Bloom niet. Maar dat je ook daar een eind komt met de essentialistische verklaring laat zich raden. Een wortel uit de moestuin van de aardige buurman en een biefstuk met een goed verhaal smaken gewoon beter, ook al hebben ze objectief dezelfde kwaliteit als de wortel en biefstuk zonder verhaal.

En dat is, zo vindt Bloom, dus niet dom. Wel verwerpelijk, soms. Want wij zijn geen onschuldige toeschouwers. Wij zijn de makers van de Big Mac. En als je liefde voor eten ertoe leidt dat je je eigen lichaam vernietigt, ben je een veelvraat. Dat gedrag moet veroordeeld worden. Een deel van ons essentialisme brengt ons tot immoreel gedrag, zo constateert de schrijver.
Een boek met een boodschap, kortom.


(Annemarie Geleijnse)
spacer